Tuesday, August 6, 2024

TALAPIA MIANG PLA PAO


        First time Kjee buat sendiri setelah dicabar UnclePali. Dia tengok harga Miang Pla Pao di warung Thai, dan merasakan harganya tak masuk akal. 
        Rm35 untuk satu set seperti yang Kjee sediakan dalam foto diatas. Ikan Talapia bukanlah mahal sangat berbandingkan ikan lain. Belas hengget aje sekilo. Tadi UnclePali beli dekat Rm21 untuk dua ekor!!
 

        Dua ekor Rm70 kalau makan luar!! Isyhh memang tak masuk akal kalau hanya dihidangkan bersama salad, sedikit bihun dan sos cili.
        Bukan susah mana nak membuatnya. Goreng ikan Talapia garing2. Kalau nak dapatkan ikan itu benar2 garing, guna minyak yang banyak. Minyak mesti cukup panas sebelum ikan dimasukkan ke dalam minyak sehingga tenggelam. Hati2 percikan minyak ya.

        Cara makan ikut sukalah. Tetapi orang Thai cubit sikit ikan yang garing tu dan susun pada salad bersama sedikit bihun. Kemudian gulung dan cicah sos cili Thai.

        Kjee buat sos sendiri sebab nak kurangkan manis. Beli sos Thai yang dalam botol itu pun ok kalau korang tak ada penyakit macam mokcik ni. 🫣
        Cara Kjee buat, cili merah dan cili padi diblend bersama seulas bawang putih serta sedikit air. Pastu dituang ke dalam periuk. Letak gula. Kjee letak gula batu dan sedikit gula melaka. Dah mendidih, masukkan sedikit cuka. Oleh kerana Kjee gastrik, makan letak jus limau kasturi sikit. Rasa. Kalau nak masin, letak kicap cair Thai atau nampla.

        UnclePali tak gemor Talapia so tadi mokcik makan sorang2. Cegini 👍. Ada seekor lagi dalam freezer. Nanti boleh buat lagi. 😁


        Nama jer gempak tetapi hanya Ikan Talapia goreng sama bihun dan salad cicah sos cili. 😁






2 comments:

  1. Alhamdulillah. Ringkas sahaja. Platting dh mcm kt kedai tomyam… hihiii 👍

    ReplyDelete